Zwanger worden

De beslissing is genomen. Jullie willen een kindje en je wilt zwanger worden. En dan begint de periode dat je toch minstens maandelijks een paar spannende dagen zal hebben of je in verwachting bent of toch niet.

zwanger wordenZwanger worden hangt van heel veel factoren af. Niet alleen van jou maar ook van je partner.
Het is eerste wat je het beste doet is bepalen wanneer je vruchtbare periode is. Dat kan met de vruchtbaarheidscalculator of met andere natuurlijke testen zoals de BTC of cervixslijm methode. Je kan ook een ovulatietest kopen om te zien wanneer de kans op bevruchting het grootst is.

Zodra je weet wanneer je het beste kan vrijen om zwanger te worden dan kan je de natuur een beetje helpen door voor een gezonde levensstijl te zorgen. En niet alleen jij maar ook je partner. Zijn zaadcellen moeten van optimale kwaliteit zijn.

Zwanger worden: waar  moet je op letten?

Niet roken

Roken is niet goed voor je gezondheid. Daar hoeft niet lang over gesproken te worden. Als je een zware roker bent (meer dan 10 sigaretten per dag) dan is het wetenschappelijk bewezen dat je kans op een zwangerschap veel kleiner zal zijn. Maar ook lichte rokers zien de kansen afnemen. Maar ook de kans op afwijkingen aan de eileiders en baarmoederhals neemt door roken toe en de kans op een miskraam ook. Zwanger worden? Stoppen met roken!

Minder koffie

Koffie heeft een negatieve impact op je zwangerschap. Hoeveel is niet precies te zeggen maar studies laten zien dat wie meer dan 300 mg cafeïne per dag binnen krijgt minder vruchtbaar is. Een tas koffie bevat ongeveer 100 mg cafeïne, dus niet meer dan 3 per dag! Maar let op: ook thee, cola en energy drankjes zoals Redbull bevatten cafeïne. Voor de zekerheid drink je dus zo weinig mogelijk koffie.

Geen alcohol

Alcohol en vruchtbaarheid gaan eigenlijk niet goed samen. Niet voor je partner want zijn zaadkwaliteit maar ook potentie nemen af en studies tonen aan dat zelfs ook matig alcohol gebruik van invloed is op je vruchtbaarheid. Het is niet vast te stellen wat een acceptabele ondergrens van het aantal drankjes per week is. Dat verschilt per vrouw maar zeker is dat geen alcohol drinken het beste is voor je vruchtbaarheid.

Geen drugs

Drugs gebruiken als je zwanger wilt worden of als je zwanger bent is geen goed idee. Softdrugs hebben, als je het vaker gebruikt, een negatieve invloed op zin in seks. Het neemt weliswaar de remmingen weg maar je libido neemt af en je komt minder gemakkelijk klaar. Niet zo handig als je een kindje wil.
Harddrugs zijn heel slecht voor je vruchtbaarheid en minstens ook zo slecht voor je ongeboren kindje. Wil je zwanger worden en een gezond kindje op de wereld zetten. Stop dan met drugs.

Gezond eten

Gezond eten en een gezond lichaam gaan samen. Een gezond lichaam verbetert je vruchtbaarheid. Je doet best goed letten op wat je eet. Zorg in ieder geval dat je dat je niet teveel slechte (trans)vetten eet. Neem liever olijfolie dan boter. Niet teveel vlees want beter haal je de eiwitten ook uit groenten. Bonen, verse groente en fruit is altijd goed voor je. Neem voldoende melkproducten en vul eventueel aan met multivitaminen en ijzer. Slik ook extra foliumzuur.

Gewicht

Je gewicht is van invloed op je vruchtbaarheid. Weeg je te weinig (BMI minder dan 17) of weeg je teveel (BMI meer dan 27) dan heeft dat zeker invloed op de kans om zwanger worden.
Als je te weinig weegt kan dat de oorzaak zijn van het uitblijven van de menstruatie en dus van de eisprong. Als je dagelijks te weinig calorieën binnen krijgt of heel veel sport dan heeft dat invloed op je zwangerschapshormonen.
Maar ook als je overgewicht hebt en een BMI van meer dan 27 dan heeft dat invloed op je vruchtbaarheid. Buikvet is nefast voor een gezonde vruchtbaarheid. Dus zorg voor een BMI tussen 18,5 en 25 en de kans op een zwangerschap is het grootst. Je BMI berekenen.

Sporten

Sporten en bewegen zijn goed voor lijf en leden. Als je regelmatig sport dan hou je je gewicht ook beter onder controle. Maar als je zwanger wilt worden is teveel sporten niet aan te bevel. Niet meer dan 7 uurtjes per week is voldoende. Als je meer en intensief sport dan kan dan invloed hebben op je hormonen en daarmee op je ovulatie. Je algemene regel is als je BMI lager is dan 27 dan sport je best niet meer dan 7 uur per week. Maar weet ook dat overgewicht nog slechter is voor je vruchtbaarheid dan wat veel sporten. Dus als je BMI hoger is dan 27, let dan goed op wat je eet en sporten om gewicht kwijt te raken is dan altijd nog beter.

Beperk stress

Stress is niet goed voor je lichaam en ook helpt het niet als je zwanger  worden wilt. Hoe groot de invloed van stress op je vruchtbaarheid is, is niet precies bekend maar het beste vermijd je zo veel je kan stress te hebben. Neem je rustmomenten en probeer goed voor jezelf te zorgen. En als het jullie niet ineens lukt om zwanger te worden raak daar niet gestresseerd van. Het kost tijd en geduld om een kindje te krijgen.

Vrijen

Vrijen tijdens je vruchtbare periode is een voorwaarde voor zwangerschap. Je kan je vruchtbare periode op verschillende manieren bepalen maar precies weet je het nooit. Als je 4 dagen voor en 2 dagen na je verwachte eisprong vrijt is de kans op succes het grootst. Elke dag vrijen rond je vruchtbare periode heeft niet altijd zin omdat je partner ook wel voldoende nieuwe zaadcellen moet kunnen aanmaken. Als je tijdens de vruchtbare dagen om de een of 2 dagen vrijt heb je de hoogste kans in verwachting te raken.

Doe de test!